2020-05-18 08:48:10

Predvještine čitanja i pisanja

Prilikom procjene psihofizičke zrelosti djeteta za upis u prvi razred osnovne škole, vrši se, između ostalog i provjera razvijenosti predvještina čitanja i pisanja. To je vrlo važno, stoga, jer su predčitalačke vještine preduvjet za razvoj čitalačkih vještina, a one se razvijaju u predškolskoj dobi.

Predvještine čitanja i pisanja, kao uvjet nesmetanog učenja podrazumijevaju uredan jezično – govorni razvoj, razvijenu fonološku svjesnost, te uočavanje veze slovo - glas. Čitanje je složena vještina koja uključuje aktivaciju mnogih znanja i sposobnosti, a cilj je razumijevanje  pisane poruke. Da bi moglo razumjeti napisano , dijete mora prije svega vidjeti grafem (slovo), povezati ga sa fonemom (glasom), izdvojiti glasove u riječima, spojiti ih u smislenu cjelinu i razumjeti napisanu riječ.

Fonološka svjesnost

Kada djeca razvijaju fonološku (glasovnu svjesnost)?

Fonološka svjesnost je sposobnost rastavljanja riječi na glasove i sastavljanje glasova u riječ, povezivanje glasova sa slovima i kao konačnica razumijevanje napisane riječi.

Razine razvija fonološke svjesnosti kod djeteta urednog jezično – govornog razvoja:

Prepoznavanje i stvaranje rime (3-4 god.) Prepoznavanje slogova (4-5 god.) Prepoznavanje prvog glasa u riječi  (5,5 god.) Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje u smislene cjeline  (6 god.) Stvaranje veze slovo – glas (6.5 god.) Sposobnost stvaranja novih riječi dodavanjem , oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječima (7 god.)

Preduvjeti za nesmetan razvoj predvještina čitanja i pisanja kod djeteta su:

Uredan jezično – govorni razvoj Sposobnost razumijevanja onoga što govori, govora drugih, razumijevanje sadržaja priče koju i samo može prepričati Izgovor glasova do šeste godine mora biti uredan Rečenica uredne gramatičke strukture Lako učenje pjesmica Stvaranje i uočavanje rime Dobro pamćenje (pjesmice, priče, slike , događaji) Uredna pažnja i koncentracija Motorička spretnost Interes za crtanje i pisanje

Pored korisnih jezično – govornih igri za poticanje predčitalačkih  vještina (prepoznavanje i imenovanje poznatih zvukova, brojalica, opisivanja slika, prepričavanja doživljaja, prepričavanja priča , traženja riječi koje se rimuju, pronalaženja početnog glasa u riječi, raščlanjivanja riječi na glasove, sastavljanja glasova u riječ) , logopedi preporučuju pričanje priča djetetu, kao najjednostavniji način poticanja jezično- govornog razvoja. Zajedničkim čitanjem slikovnica dijete uočava da slikovnica (kasnije knjiga) sadrži pisani tekst koji se pretvara u priču. Na taj način , već od najranije dobi aktivnosti čitanja i prepričavanja obogaćuju djetetov rječnik.

Irena Horvat, log.

Literatura:

Najčešći poremećaji jezično – govorne komunikacije djece predškolske dobi (Priručnik za roditelje, odgojitelje, pedijatre i sve koji prate razvoj djece, HLD, Gradski ured za obrazovanje i šport, Zg)

Razvoj govora (  priručnik) Ilona Posokhova), Ostvarenje


Osnovna škola "Braća Bobetko" Sisak